Biserka Čejović
„Świteź” na lekcjach języka polskiego. Materiały edukacyjne i wskazówki metodyczne.
Wykorzystywanie na lekcjach języka polskiego gier i ich elementów staje się coraz popularniejszym pomysłem metodycznym. Grywalizacja sprawdza się na wszystkich poziomach edukacyjnych i może być stosowana na wielu lekcjach, służąc uatrakcyjnieniu zajęć, zmotywowaniu uczniów do działania, wyzwalaniu ich kreatywności. Gra karciana „Świteź”, znakomita pod względem fabularnym i graficznym, zintegrowana z internetową platformą wiedzy, to świetne narzędzie do popularyzowania literatury i twórczości Adama Mickiewicza. Gra, której celem jest wspólne tworzenie historii twórczo wykorzystujących „Ballady i romanse”, wydaje się narzędziem idealnie dostosowanym do potrzeb współczesnego ucznia, często miłośnika gier i zarazem (potencjalnego) czytelnika.
Prezentowane zadania są ściśle związane z „Balladami i romansami” Adama Mickiewicza, grą i internetową platformą wiedzy. Mogą być wykorzystane przez nauczyciela, który już przeprowadził z uczniami kilka rozgrywek, ale też przydadzą się na tradycyjnych lekcjach języka polskiego podczas omawiania twórczości Mickiewicza. Zawsze na pierwszym miejscu stać będzie tekst „Ballad i romansów”, ale bogactwo internetowej platformy wiedzy (opracowanej przez profesora Pawła Bukowca) na pewno zachęci nauczycieli i uczniów do poszukiwania nowych interpretacji, poszerzenia wiedzy o poecie i jego świecie, dostrzeżenia w poezji Mickiewicza motywów dotychczas nieodkrytych, postaci nieznanych lub niedocenionych. Poniższe zadania mogą stać się pretekstem do intensywnego korzystania z zasobów platformy, łączenia motywów, bohaterów, szukania wskazówek czy tropów interpretacyjnych. Do wykonania zadań nie jest konieczne posiadanie gry, jednak warto skorzystać na lekcji z komórek, tabletów czy tablicy multimedialnej, by w pełni zapoznać się z zasobami strony internetowej mickiewicz.promocjaksiazki.pl.
Zadania poświęcone „Balladom i romansom” są zgodne z obowiązującą podstawą programową dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Uczniowie mogą pracować pojedynczo lub w grupach, a od nauczyciela zależy, które zadania wykorzysta lub w jakiej kolejności przedstawi je uczniom.
Pobierz pliki:
Proszę wypełnić formularz, aby pobrać scenariusze lekcji. Dokumenty zostaną wysłane do na podany adres email.